Детските настолни игри заемат важна част от ежедневието на децата в Додо Академия. Няма да ви убеждаваме колко полезни са те, а ще оставим на вас да прецените сами.

В поредицата Детски настолни игри ще ви представяме тези от тях, които със сигурност ще ви накарат да се забавлявате, независимо на каква възраст сте, а едновременно с това, децата /а защо не и техните родители/ ще усъвършенстват различни свои качества и умения.

През изминалата година децата в Додо Академия имаха важна роля в определянето на най-добрата детска настолна игра за 2022 г. Сдружение „Игра на годината“, което има за цел да популяризира настолните игри в България, с помощта на специално подбрано жури, ежегодно отличава най-добрите сред тях в различни категории. За първа година през 2022 г. бе връчена и награда в категорията Детска Игра на годинатаКато част от журито, заедно с децата в Додо Академия подходихме доста отговорно при избора на настолни игри. Важно е играта да носи радост и забавление, но и да има "скрити ползи" от нея. /В календара със събития на Powwow Club можете да проследите кои игри са били предварително селектирани от журито, кои от тях са били номинирани и отличени./ 

В отделни ревюта в блога на Powwow Club, всяка седмица ще можете да откривате предимствата на различни игри, а от началото на месец февруари в Party Library на Powwow Club, в съботните следобеди /през седмица/ ще бъдат организирани отворени събития, на които да играем заедно Детски настолни игри.


Team Story

Една от вълнуващите настолни игри за децата в Додо Академия през изминалата година се оказа Team Story - играта, която ни учи да разказваме невероятни истории. Дали, защото при нас екипната работа е в основата на всичко или пък, защото тя ни предоставя възможност да развиваме въображението си, все още не е ясно, но е факт, че независимо от възрастта си, децата я харесват и продължават да я играят със същия ентусиазъм.

При първия досег с нея всички бяха леко скептично настроени. В днешно време измислянето на истории се оказва трудна задача, особено когато четенето на книги е оставено на заден план. Така де! Всяка седмица, когато се налага да разказват истории по картинка или да преразкажат дадена приказка по Развитие на речта, драмата е пълна. Започва се с едно мрънкане: "Ама, аз не мога да разказвам!", "Не мога да я запомня тази история.", "Как да измисля приказка?", "Забравих началото." Не така стоят нещата, когато става дума за игра! Историите изникват някак сами, а децата дори не подозират, че разказват.


Кои са скритите ползи?

Team Story е детската настолна игра, която:

  • развива креативното мислене и въображението;
  • подобрява паметта, фокуса на вниманието и концентрацията;
  • учи как се разказва вълнуваща история;
  • обогатява активния и пасивния речник;
  • засилва наблюдателността;
  • създава екипност и др.

Каква е идеята?

Самото заглавие подсказва, че става дума за история, основана на екипната работа. Вие влизате в ролята на магьосници, чиято главна цел е да възстановят разбърканите страници на магическите книги в правилния ред, тъй като силно торнадо е връхлетяло магическата библиотека и е разбъркало всичко. Иначе казано - съберете най-много звезди /точки/, разказвайки и пресъздавайки истории, като поставите използваните в историята карти в правилния ред. Освен това, заедно вие ще сътворите вълнуваща, забавна история, която всеки път ще бъде различна. Това автоматично означава,че играта притежава висока степен на преиграваемост и омръзването й е почти изключено.


Какво се крие в кутията? 

В удобната малка кутия, която ще можете да носите навсякъде, където пожелаете има 60 лилави магически и 60 зелени приключенски карти, всяка една от които е прекрасно илюстрирана. Колодите и в двата цвята са разделени на I / с числа от 1 до 30 / и II / с числа от 31 до 60/. Свитъкът от пет части /всяка част има по 2 гнезда/ е игралното поле, където подреждаме картите от историята. Ние избираме дали да използваме всичките му части. Колкото по-дълъг е свитъкът, толкова по-дълга е историята. Пясъчен часовник отмерва времето, с което разполагате, за да подредите правилно картите от историята. Разполагате също с книжка - табло, където да вписвате резултатите и спечелените звезди и един магически параван, който прикрива записаните номера на картите, които писарят-магьосник /или самият разказвач/ записва, докато се разказва историята.


Как се играе?

Да започнем от там, че Team Story не изисква дълго подреждане на отделните елементи и вие сте готови за игра изключително бързо. Правилата са лесни и веднъж обяснени се следват с лекота. /В Додо Академия по-големите деца обясняваха правилата на по-малките./

Играта е  еднакво вълнуваща, ако се играе от 2-ма или от 7 и повече играчи, ако  решите да формирате отделни отбори.

Правилата в няколко стъпки:

  • Подготовка за игра:

1. Изберете кои карти искате да използвате - Карти "Магия" или карти "Приключение". Нищо не може да ви спре, ако решите да ги комбинирате. Това ще даде още по-голяма цветност на историята.

2. Поставете в центъра на масата Свитъка - това е вашето игрално поле. Както вече отбелязахме, по-дългият свитък прави историята по-богата, но и по-трудна за запомняне и визуално възпроизвеждане.

3. Един от играчите е Слушател, които има за цел да запамети историята, за да може да подреди използваните карти в правилния ред. Останалите са Разказвачи, като един от тях е в ролята на Писар, който е натоварен със задачата да записва поредността от номера на картите, резултата и да следи времето.

4. Разбъркайте тестето карти и разпределете 20 от тях, като ги поставите с лицето надолу в средата на масата. Останалите карти се използват в следващия кръг.

5. Всеки Разказвач взема 3 карти от разпръснатите на масата, като не позволява на Слушателя да ги вижда.


  • Начин на игра

Играта Team Story се играе в толкова кръга, колкото са играчите, като всеки кръг има две фази: 

I. Разказвачите разказват история, като използват картите;

II. Слушателят намира картите, които са били използвани, за да пресъздаде историята.

I. Историята започва Разказвачът, който е отляво на Слушателя. Всяка история започва с думите: „Имало едно време“... /все пак създаваме приказна история/. Той избира една от картите от ръката си и започва да измисля история, която се отнася за тази карта. Картата трябва да е много добре описана, защото има такива, които се различават само по един елемент. В противен случай Слушателят може да бъде подведен от друга карта, когато я търси. 

След като историята, свързана с тази карта е разказана, Писарят тайно записва нейния номер на първото място от реда в книжката - табло с резултати, след което поставя картата с лицето надолу върху първото място на Свитъка. Разказвачът изтегля нова карта от центъра на масата. Следващият разказвач продължава същата история, използвайки карта от ръката си. /Ако играчите са само двама, Разказвачът съчинява цялата история сам./ Историята продължава по този начин, докато не се запълни целият Свитък.

Докато се разказва историята, Слушателят трябва да се концентрира и да се опита да запомни възможно най-много подробности за картите. Когато историята приключи, Разказвачите премахват използваните карти от Свитъка, смесват ги с картите от ръцете си и с тези на масата без, Слушателят да ги вижда, и поставят всичките 20 карти с лицето нагоре.

II. Писарят стартира пясъчния часовник. Слушателят разполага със 60 секунди /2 превъртания на часовника/, за да намери точните карти, които са споменати в историята. Той трябва да ги постави върху Свитъка в същия ред, докато всички места се запълнят.

След като времето изтече, Слушателят спира и се проверява дали картите съответстват на записаните от Писаря. /Всяка карта има свой номер./


  • Точки

1. Ако дадена карта не е използвана в историята, тя не дава точка /звезда/ и се обръща отново с лицето надолу.

2. Ако картата е използвана от Разказвачите, но не е на правилното място, плъзнете я надолу: тя дава 1 точка /звезда/ на Слушателя.

3. Ако картата е спомената в историята и е на правилното място, плъзнете я нагоре: тя дава 2 точки /звезди/ на Слушателя.

Общият брой точки /звезди/ на Слушателя се записват в книжката - табло с резултати. 

/Книжката или таблото за резултати изглежда леко объркващо, но все пак бихте могли да намерите свой начин за коректно отбелязване на резултата. Ако решите да използвате оригиналния вариант, можете да ламинирате няколко листа, върху които да пишете с маркер, който лесно се изтрива, за да ги използвате многократно и да не се притеснявате как ще играете, когато листите свършат./

Всеки Разказвач също получава по 1 точка /звезда/ за всяка от своите карти, които Слушателят е намерил, независимо дали е в правилния ред или не.

Тази възможност не позволява на разказвачите да подвеждат слушателя, защото за да печелят точки /звезди/ ще трябва да описват картите достатъчно добре. А Слушателят трябва да следи историята изключително добре! И въпреки, че някак играта изисква работа в екип, все пак накрая победителят е само един! Така няма да ви липсва спортната злоба и желанието за победа!


  • Край на рунда

Играчът отляво на Слушателя става новият слушател и новият рунд започва с 20 нови карти. След 3 рунда разбъркайте отново всички карти. / За 2-ма играчи Слушателят и Разказвачът просто си сменят ролите./

  • Край на играта

Играта приключва, когато всеки играч е бил Слушател веднъж. Играчът, който събере най-много точки /звезди/, печели играта! 

Ако има равенство, печели този с най-много звезди като Разказвач. 

Ако все още има равен резултат, Разказвачите споделят победата!

  • Варианти на играта

За да си поставите по-голямо предизвикателство Свитъкът може да съдържа повече места за карти, да поставите повече карти в средата намасата или пък всеки разказвач да разполага с повече карти в ръката си. Предизвикателно би било и ако Слушателят разполага с по-малко време, за да пресъздаде точната история.

Всичко това прави играта Team Story адаптивна за различни възрасти. Освен всичко, тя е езиково независима и отнема около 20 мин. за игра. Не ви остава нищо друго, освен да развихрите въображението си и да създадете невероятни истории.

"Имало едно време едно ковчеже, пълно със злато и скъпоценни камъни. В него се криел един магически, розов сешоар. Неговата скрита тайна била, че той можел да обира всички вълшебни ябълки от дървото, без злият паяк пазител да разбере това. Дървото било собственост на кралското черно-бяло куче на петна. То всеки ден обличало своя любим, цикламен пуловер и питало вълшебното си огледало: "Огледалце, огледалце! Кое е най-прекрасното черно-бяло куче на петна в света?" А огледалото отговаряло: "Ти си много красиво, черно-бяло куче на петна, но на света има по-красива, руса кобила на светлосини петна, която знае как да използва магическия сешоар. Когато тя суши своята руса грива, злият паяк пазител започва да плете Вашите любими кралски пуловери."